Woning verkopen? Eerst investeren

door Ronald Hooijenga

 

Huizenverkopers houden er van tevoren al rekening mee: 10.000, 20.000, zelfs 30.000 euro zakken met de vraagprijs. Maar je kunt ook anders denken: investeren in plaats van de prijs verlagen. Zodat je je huis sneller verkoopt én voor een betere prijs.

Investeer een paar duizend euro voor de renovatie van badkamer en/of toilet en je raakt je woning eerder kwijt tegen een hogere prijs. Diderik van Loef van sanitairzaak ’tWaterhuys in Gorredijk kwam op het idee voor zijn ‘revolutionaire’ Badkamer Renovatie Plan toen hij zelf een huis zocht.

 

„In de buurt waar wij iets wilden kopen, stond een heel rijtje van precies dezelfde woningen te koop”, zegt Van Loef. „We kochten de duurste. Zo heel veel scheelde het niet in prijs, maar deze was wel helemaal klaar. Netjes, met een goede badkamer. Er hoefde niets meer aan te gebeuren, we konden er zo in. Met ons hectische leven hadden we ook geen zin en tijd om te verbouwen. Dat zie je vaker: mensen die een huis kopen, willen daar doorgaans niet eerst zelf nog eens een paar maanden aan klussen. Juist de badkamer kan dan een struikelblok zijn: vaak is die ruimte hopeloos achterhaald, gedateerd, niet lekker fris meer. Dus niet echt aantrekkelijk voor een potentiële koper. Die weet bij een bezichtiging dan vaak al dat hij nog extra kosten moet maken om de badkamer naar zijn zin te krijgen.”

 

Voor een, volgens Van Loef absolute bodemprijs (2.995 euro), krijgt de klant een compleet renovatiepakket voor de badkamer. Nieuwe, witte wandtegels, antraciete tegels voor op de vloer, een nieuwe wastafelunit, een glazen douchewand en een Grohe-thermostaatkraan met glijstangcombinatie. Ook is er het Toilet Renovatie Plan: voor 695 euro witte wandtegels en antraciete vloertegels, een wandcloset met toiletbril en een fonteintje met kraan.

Wie het zelf kan en wil aanbrengen, is met dit bedrag klaar.Wie het liever laat installeren, moet voor de badkamer nog eens 4.200 euro of voor het toilet 1.200 euro extra uitgeven aan montagekosten. Van Loef: „Die verhouding lijkt scheef, maar we bieden het sanitair wel héél goedkoop aan. Cruciaal hierbij is dat mensen begrijpen dat je niet pakweg 7.500 euro investeert in iets dat je toch weer wilt verkopen, maar dat je het doet om niet nog eens 30.000 euro in prijs te hoeven zakken met je huis.

 

„Met een nieuwe badkamer til je je te koop staande huis net even uit de grijze massa omhoog. En iedereen heeft er voordeel aan: zelf verkoop je het huis sneller en voor een betere prijs, de makelaar krijgt meer courtage en de kopers hebben meteen een mooie, moderne badkamer waar ze niets meer aan hoeven te doen.” ’tWaterhuys, van origine gespecialiseerd in luxe mozaïekwerk en aangepast sanitair, heeft bewust gekozen voor zwart op de vloer en wit aan de wand. „Dat is gebaseerd op mijn eigen 25 jaar ervaring in deze branche. Als mensen iets landelijks zochten, werd het meestal: zwart-wit. Liever nostalgisch? Ook zwart-wit. Strak en modern? idem dito.”

Met zijn renovatieplannen voor badkamer en toilet heeft Van Loef naar eigen zeggen al veel mensen weten te interesseren.

 

Ook starters trouwens, want de pakketten zijn niet voorbehouden aan mensen die een woning in de verkoop hebben. „Ik heb nu al tot en met juni continu een monteur op pad die niets anders doet. Straks moet er, denk ik, eentje bij.”

 

Creatieve oplossing

• Of ’t Waterhuys de enige sanitairhandel in het land is die dit soort kant-en-klaarpakketten voor een scherpe prijs aanbiedt, is niet bekend. Maar het concept is wel illustratief voor de moeizame omstandigheden waarmee woningverkopers op de huidige huizenmarkt worden geconfronteerd: het komt meer aan op creatieve oplossingen waarmee je een koper probeert te verleiden. Investeren in je te koop staande huis zodat je minder in vraagprijs hoeft te zakken, is daar een voorbeeld van.

 

• Wie dat te rigoureus vindt of het geld er niet voor (over) heeft, kan proberen zijn huis op andere manieren te onderscheiden van de concurrentie, zodat zakken met de prijs kan worden beperkt. Denk dan aan het repareren van kleinere gebreken in de woning, het opnieuw sauzen van wanden in een neutrale kleur of het inhuren van een verkoopstylist.

 

Klik hier voor het volledige webartikel 

 

« terug